Rīks paredzēts Daugavpils Valstspilsētas vidusskolas izglītojamajiem un skolotājiem savas mācīšanas vadīšanai, situācijas izvērtēšanai un turpmāko sasniedzamo rezultātu formulēšanai.
Rīks izmantojams kopā ar snieguma līmeņu aprakstu pret apgūstamajām prasmēm. Tie palīdz saprast pazīmes, kas raksturo labu darbu, dod skaidrību par snieguma kritērijiem.
Aizpildot šo anketu Tu piekrīti, ka ievāktie dati anonimizētā un apkopotā veidā tiks izmantoti pētījumos un publikācijās par skolēnu mācīšanās. Respondentam būs iespēja iegūt iespējami precīzu atgriezenisko saiti un informāciju, lai varētu uzlabot mācīšanu un mācīšanos.
Kritēriju lapa
Pašvērtējums būtiskākajām mācību priekšmetu prasmēm. Sniegumu līmeņu apraksts.
Sasniedzamais rezultāts: veicu pašnovērtējumu, lai saņemot AS no skolotāja un uzlabotu savu sniegumu.
Kritērijs |
1 |
2 |
3 |
4 |
Nepieciešama palīdzība vai gatava instrukcija. |
Spēju rīkoties ar nelielu palīdzību. |
Spēju rīkoties patstāvīgi. |
Prognozēju rezultātu, spēju skaidrot rīcības. |
|
1. Teksta izpratne un lietošana
(Balstvārdu izdalīšana, informācijas nolasīšana) |
Atrodu zināmos balstvārdus. Sagaida norādes un palīdzību. Nolasu tieši nolasāmu informāciju (konkrētā tekstā atrodama atbilde uz konkrētu jautājumu), daļēji saprotu izlasīto. (arī no attēliem utt.) |
Atrodu balstvārdus, spēju tos grupēt zināmajos/ nezināmajos. Lietoju zināmās situācijās. Nolasu 2 dažādos veidos doto informāciju, saprotu. (vienlaidus teksts, tabula, shēma, grafiks, diagramma utt.) |
Atrodu mācīšanās uzdevumam nepieciešanos balstvārdus. Lietoju patstāvīgi, spēju pamatot savu izvēli. Nolasu nepieciešamo (vismaz 3 veidos) dažādos avotos netieši uzrakstītu nezināma konteksta informāciju, saprotu un analizēju. |
Atrodu balstvārdus un skaidroju tos saviem vārdiem. Lietoju patstāvīgi nestandarta situācijās, varu paskaidrot citiem. Nolasu, saprotu, saskatu kopsakarības, spēju kritiski izvērtēt informāciju un tās izmantošanas iespējas. Spēju to interpretēt. |
2. Rakstītprasme
(valodas lietojums, temata izpratne) |
Ierobežota leksika, tā traucē uztvert teksta domu. Pārsvarā vienkārši teikumi. Aptuvena/ daļēja temata izpratne. Virspusēja temata izpratne. |
Vienkāršota leksika. Vienveidīgas teikumu konstrukcijas. Saturs daļēji atbilst tematam, iespējams temata paplašinājums vai sašaurinājums. Novirze no temata. |
Tematam atbilstoša leksika. Pamatā dažādu konstrukciju teikumi. Saturs atbilst tematam, tiek sasaistīts ar savu pieredzi. Protu izmantot faktus argumentācijai. |
Bagāta leksika, precīzi izvēlēti vārdi un daudzveidīgas teikumu konstrukcijas. Ievēroju savu stilu. Spēju rediģēt un uzlabot savu un cita tekstu. Tematu interpretēju atbilstoši situācijai, sasaistot ar savu pieredzi un demonstrējot plašāku redzesloku. |
3. Runātprasme
(Saturs, runas struktūra) |
Veidoju runu, novirzoties no temata. Juceklīgi, neloģiski izsaku savu domu. Atbildu ar īsiem, nepaplašinātiem teikumiem. |
Veidoju runu atbilstoši tematam. Veidoju sakarīgu atbildi pilnos teikumos. |
Veidoju loģisku, argumentētu runu atbilstoši tematam. Protu skaidri attīstīt galveno domu, lietojot atbilstošu leksiku. |
Veidoju runu atbilstoši tematam, izmantoju pārliecinošus argumentus, skaidri izsaku personīgo attieksmi. Spēju ieinteresēt citus. Runa ir loģiska, pabeigta, saturīga. Iesaku citiem (konsultēju citus), kā veidot loģisku runu. |
4. Matemātiskā modelēšana |
Izmantoju vienu matemātisko modeli (piem., lineāru) problēmas atrisināšanai. Izpildu atsevišķas darbības, pārliecinos par aprēķinu pareizību. Zinu, ka ir jāpārbauda, vai iegūtie rezultāti atbilst dotajai problēmai. Pārbaudu atsevišķas atbildes. |
Izmantoju vairākus matemātiskos modeļus (piem., lineārus, daļveida) dotās problēmas atrisināšanai. Secīgi izpildu darbības, lai iegūtu atrisinājumu, pārliecinos par aprēķinu pareizību. Pārbaudu atsevišķus savus iegūtos rezultātus, domājot par reālo situāciju. |
Izmantoju vairākus matemātiskos modeļus (piem., lineārus, daļveida) dotās problēmas atrisināšanai, pamatoju to lietošanu. Secīgi izpildu darbības, lai iegūtu atrisinājumu. Pamatoju visas darbības, pārliecinos par aprēķinu pareizību. Pieraksts citiem saprotams. Pārbaudu un pamatoju, ka izmantotie matemātiskie modeļi un to atrisinājumi atbilst dotajai problēmai, ir korekti veikti. |
Izmantoju pietiekami daudz matemātiskos modeļus (lineārus, daļveida), lai precīzāk risinātu doto problēmu un veidotu ieteikumus. Protu izskaidrot, vai šie modeļi derētu citu problēmu risināšanai. Pārbaudu un pamatoju, ka iegūtie atrisinājumi atbilst dotajai problēmai. Izvērtēju, kuri faktori ir būtiski un kuri mazsvarīgi, galīgās atbildes došanai. |
5. Figūru veidošana, to īpašību raksturošana un prasīto elementu noteikšana |
Atrisinu uzdevumu, kuru raksturo viens satura elements/ aspekts. Atceros atsevišķus jēdzienus, veicu bieži pildītas viena soļa darbības/ procedūras. |
Atrisinu uzdevumu, kuru raksturo divi vai vairāki satura elementi/aspekti, kuri ir nesaistīti vai to saistība zināma. Interpretēju pazīstamu situāciju ietvaros, skaidroju jēdzienus un savu darbību. Veicu bieži pildītus vairāku soļu algoritmus/ procedūras. |
Atrisinu uzdevumu, kuru raksturo divi vai vairāki satura elementi/aspekti, un to saistība jākonstruē (nav zināma). Piemēroju un kombinēju algoritmus/ procedūras jaunās situācijās, analizēju un sintezēju informāciju, argumentēju izvēles, pamatoju formulētos pieņēmumus un secinājumus. |
Formulēju un pamatoju vispārinājumus jaunā situācijā, spriežot induktīvi vai deduktīvi. Izstrādāju, atrisinu un izvērtēju kompleksas situācijas matemātisko modeli. |
6. Līdzdarbība |
Darbi laicīgi iesniegti, ievēroju norādītos kritērijus, |
Ievēroju drošības noteikumus - higiēnas normas, iekšējās kārtības noteikumus. |
Spēju sakārtot darba vidi un mani darbi ir kvalitatīvi. |
Iesaistos sabiedriskajās aktivitātēs (skola, pilsēta, valsts). |
7. Darbs ar avotiem (literatūra, rakstiskie avoti, lietiskie avoti, vizuālie avoti, video materiāli, filmas u.t.t.) |
Protu atrast informāciju dažādos avotos. |
Protu analizēt informāciju (atbildu uz jautājumiem, salīdzinu, veidoju tabulas) |
Nosaku avota ticamības pakāpi. (Medijpratība) |
Spēju izteikties, pamatot viedokli, minēt piemērus, izmantojot pieredzi, izdaru secinājumus. |
8. Digitālā pratība
(DT – dati, digitālie resursi, digitālās ierīces.) |
Izmantoju DT mācību uzdevumu veikšanai pēc norādījumiem. Izvēlos un lietoju skolotāja norādītās ierīces/ lietotnes. Izmantojot citu radītu saturu norādu vienkāršu atsauci uz avotu. Atpazīstu un skaidroju savu izpratni par DT lomu sabiedrībā un pašrealizācijā.
|
Izmantoju DT sniegtās iespējas zināšanu ieguvei, apstrādei, prezentēšanai un pārraidei. Uzdevuma veikšanai izvēlos un lietoju zināmas ierīces/ lietotnes. Izmantojot citu radītu saturu, norādu atsauci uz avotu. Skaidroju digitālās komunikācijas mērķus, formātus. Izmantoju DT savu iespēju, zināšanu un izpratnes paplašināšanai Izprotu mediju lomu realitātes konstruēšanā, spēju to analizēt un atšķirt dažādu informācijas avotu ticamību internetā.
|
Izvēlos un izmantoju piemērotākās DT sniegtās iespējas, lietoju tās pašrealizācijai,daudzveidīga satura radīšanai. Uzdevuma veikšanai aplūkoju vairākās un izvēlos/lietoju piemērotākās ierīces/lietotnes. Izmantojot citu radītu saturu, pārliecinos vai iegūstu atļauju lietot saturu norādu atbilstošu atsauci uz avotu. Skaidroju digitālās komunikācijas mērķus, piemērotību mērķgrupas vajadzībām. Kritiski analizēju mediju radītās informācijas ticamību. Izprotu tehnoloģiju ietekmi uz psihisko, fizisko veselību, vidi. |
Efektīvi izmanto DT uzdevumu veikšanā un problēmsituāciju risināšanā. Savas idejas vai mācību uzdevuma realizācijai, apskatu zināmas, eksperimentējot pētu citu ierīču/ lietotņu iespējas, izvēlos piemērotāko. Izmantoju dažādas mācīšanās stratēģijas, saņemot un sniedzot atgriezenisko saiti (komentāri, ieteikšanas režīms), radu savus digitālos produktus/risinājumus. Izmantojot citu radītu saturu, pārliecinos vai iegūstu atļauju lietot saturu norādu atbilstošu atsauci uz avotu. Savai izglītībai pašvadīti iegūstu un izmantoju informāciju atbilstoši mērķim, uzdevumam un problēmai. Kritiski izvērtēju daudzveidīgu informāciju un atbilstoši tai rīkojos. Ievēroju digitālās vides juridiskos un ētiskos nosacījumus, izprotu digitālās personības nozīmību. |
9. Prezentēšanas prasme
(Ideja, strukturēšana, tehniskais izpildījums) |
Izmantoju cita ideju, kā paraugu savam darbam. Prezentāciju veidoju uzreiz, iepriekš neplānoju tā struktūru. Prezentāciju veidoju ar cita palīdzību. Rezultāts nav lietderīgs, nav nostrādāts līdz galam. Prezentācija pārsvāra satur rakstīsku informāciju. Prezentēju savu ideju, lasot pierakstīto informāciju un atbildu uz dažiem jautājumiem.
|
Izmantoju piedāvātus paraugus, radot savu ideju. Prezentācija saplānota nepilnīgi, tai iztrūkst būtiskas daļas, piemēram, saturs, izmantotie avoti utt. Prezentāciju veidoju ar nelielu atbalstu, tā lietojama mācību uzdevuma izklāstam. Prezentācijai nepieciešami daži tehniskie uzlabojumi. Prezentācijai pievienoti daži daļēji atbilstoši attēli. Prezentēju savu ideju ar stāstot vārdiem. Stāstījums neskaidrs, atbildu uz jautājumiem. |
Apskatu vairākās idejas, radu savu, iedvesmejoties no citiem. Tiek izstrādāts darba plāns, paredzot lielāko daļu no izpildes soliem. Prezentāciju veidoju patstavīgi racionāli lietoju lietotnes tehniskās iespējas. Prezentācija atbilst vajadzībam un iecerei tā ir vizuāli un tehniski pievilcīga. Prezentācijai pievienoti paša veidoti video vai attēli. Prezentēju savu ideju, stāstot par saturu un idejas noderīgumu. Argumentēti atbildu uz jautājumiem. |
Izmantojot idejas ģenerēšanas metodes, radu vairākās idejas. Izstrādāju darba plānu, paredzot visus izstrādes posmus. Izvērtēju vairākas lietotnes, izvelos piemērotāku mācību uzdevumam. Rezultāts ļoti kvalitātīvs, tas atbilst laba dizaina principiem. Prezentācijai pievienoti visiem posmiem paša veidoti video un attēli. Prezentēju savu ideju, parādot idejas pielietojumu, stāstu par plānošanas un realizācijas kļūdam un to labošanu. Prezentācijā iekļautas atbildes uz iespējamajiem jautājumiem. |